پهبادهای در خدمت انسان

پهبادهای کالا رسان بر فراز جزایر دورافتاده اقیانوس آرام

کوادکوپترها در خدمت انسان

در وانواتو، پهبادهای کالا رسان واکسن ها را به روستاهای دور افتاده از اول سپتامبر خواهند برد

در حال حاضر ماموران بهداشت در وانواتو اغلب از کوه ها بالا می روند تا واکسن ها را به دست روستاییان برسانند، اما پهبادها می توانند بیشتر از آنها پرواز کنند.

این پهباد ها در ماه سپتامبر شروع به پرواز در آسمان ونابئو خواهند کرد و آن مانند بسیاری از پروازهای آزمایشی آمازون و گوگل نیست. این تلاشی برای گنجاندن پهباد کالا رسان به عنوان بخشی از زیرساخت های پزشکی است.

جزیره جنوبی وانواتو با ۸۳ جزیره آتشفشانی در بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر (۹۹۵ مایل) گسترش یافته و اخیرا درخواست همکاری به منظور استفاده از پهبادهای کالا رسان ر به همه شرکت ها در سراسر جهان فرستاده است. شرکت ها برای ارائه واکسن به بیمارستان ها و کلینیک های بهداشت در سه جزیره دعوت شده اند.

با یک قرارداد دولتی در دسترس برای هر یک از جزایر، سه شرکت در ماه سپتامبر ماموریت دو ماهه خود را آغاز خواهند کرد.

شرکت ها فرصتی برای اثبات تکنولوژی و مدل کسب و کار بسیار مهم خود دارند. برای همه ی خوش بین ها پهباد های کالا رسان در زمینه حمل و نقل بسیار مهم به نظر می رسند، زیرا بسته های سبک وزن و بسیار مورد نیاز که باید از مکان های غیر قابل عبور و کوهستانی با چندین جاده حمل و نقل شوند، دیگر به آسانی ارسال شده، اما این فرضیه هنوز ثابت نشده است.

drons serve human beings
drons serve human beings

کریستین واکسز، مدیر پروژه یونیسف در سازمان ملل متحد، در مورد شکل گیری و سازماندهی چالش پهبادهای کالا رسان در وانواتو می گوید: “ابتدا باید دریابیم که آیا پهبادهای کالا رسان برای این کار مفید هستند یا خیر .””در پایان ، هنگامی که داده ها را داشته باشیم، خواهیم دید که آیا می توانند سطح خدمات را بهبود ببخشند، زمان انتظار را برای واکسن کاهش دهند و از لحاظ هزینه اضافی ارزشمند خواهند بود یا خیر.”

طرح یک مـثال

وانواتو از ۸۳ جزیره ی آتشفشانی تشکیل شده که در بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر گسترش یافته اند.

شرایط وانواتو، توزیع واکسن را به یک چالش جدی تبدیل کرده است. امروزه حمل و نقل از سه جزیره اصلی (که دارای شهرها و فرودگاه ها و غیره هستند) به جزیره های کوچک روستایی با هواپیماهای ۹ نفره انجام می شود. هنگامی که یک هواپیما به ایستگاه پروازی برمیگردد، شخصی از کلینیک بهداشت محلی محموله را دریافت میکند – اما فرض بر این است که یک یا چند کامیون در جزیره برای این کار در دسترس باشند.

فرایند انتقال کالا

ماموران بهداشتی واکسن ها را که در یخ نگه داشته می شوند را جمع آوری کرده و به کلینیک می برند تا این واکسن های گران قیمت در یخچال نگهداری شوند. اما فرض بر این است که یخچال و سیستم خورشیدی در کلینیک کار کنند. هر خرابی یک مشکل جدی است، زیرا دست یافتن به قطعات یدکی می تواند چندین هفته طول بکشد و کل عملیات بسیار پر هزینه است.

مشکلات انتقال کالا

این فرآیند فقط واکسن ها را به کلینیک اصلی در هر جزیره کوچک می دهد. هر جزیره نیز دارای روستاهای دور افتاده ای بوده که ساکنین آنها ممکن است نتوانند به کلینیک بیایند. او توضیح می دهد: ” آنها بسیار سنتی هستند و بسیاری از روستاها توسط یک رئیس قبیله اداره می شوند.” “مردم در گروه های خانوادگی به شکل قبیله زندگی می کنند و آن را ترک نخواهند کرد، بنابراین نیازی به ساختن جاده ها بین یک روستا و دیگری نیست.” هنگامی که کارگران یونیسف تصمیم گرفتند واکسن ها را به روستاها بفرستند، اغلب اوقات به مدت طولانی از کوه های آتشفشانی بالا می رفتند. واسکیوز می گوید: “و شما باید در کل مدت زمان واکسن ها را سرد نگه دارید.”

واسکیوز برآورد می کند با سیستم فعلی، ماموران بهداشت و کارکنان یونیسف واکسن را به احتمال زیادبه ۸۰ یا ۸۵ درصد از کودکان ونواتو می رسانند. او می گوید: “اما منحنی خطی نیست.” ” رساندن واکسن به ۱۵ یا ۲۰ درصد باقیمانده بسیار دشوار است.”

یونیسف و دولت وانواتو انتظار دارند که چندین شرکت پهباد، راه حل درازمدت برای بسیاری از چالش های تدارکاتی “تحویل آخر هفته” واکسن ها به جزایر کوچک باشند.همچنین ممکن است مقرون به صرفه باشد که واکسن ها را از جزایر اصلی به جزایر کوچک از طریق پهباد کالا رسان منتقل کرد؛ این فرض ممکن است در فاز بعدی پروژه مورد آزمایش قرار گیرد. اگر همه اینها کار کند، واسکوز می گوید که این مدل را می توان در سرتاسر جزایر اقیانوس آرام، و شاید در کشورهای دیگر با روستاهای دور افتاده تکرار کرد.

 

پیشنهاد Wingcopter چیست

وینگ کوپتر(Wingcopter)، یک شرکت پهباد بوده که در آلمان مستقر است و قصد دارد برای قراردادهای وانواتو پیشنهاد دهد. کارادو ، مدیر عامل شرکت ، می گوید که اکثر مشتریان از پهبادهای وینگ کوپتر۱۷۸ به منظور نقشه برداری و سنجش از راه دور استفاده می کنند.

اما کارادو می گوید که جدیدترین مدل آن یعنی وینگ کوپتر سنگین وزن ۱۷۸ با حداکثر بار ۶ کیلوگرمی (۱۳ پوند) برای تحویل کالا مناسب است.وی گفت: “در حمل و نقل واکسن، ما اولین قدم را به سمت یک زنجیره تامین کالاهای پزشکی از طریق پهباد بر می داریم و آن را متوقف نخواهیم کرد.”

هنگامی که وانوتو دارای زیرساخت ها و مقررات برای حمایت از یک شبکه پهباد می باشد ، کادورا امیدوار است که سیستم مراقبت های بهداشتی و سایر صنایع سایر دلایل را برای استفاده از پهباد های ارسال کننده وینگ کوپتردر نظر بگیرند. پهباد های آنها دارای طراحی ترکیبی است که از دو بال ثابت و پروانه (مانند یک هلیکوپتر) و پرواز کارآمد (مانند یک هواپیما) بهره می برد. مدل لیفت سنگین تا ۱۰۰ کیلومتر (۶۲ مایل) بعد پرواز دارد.

 

Skybus نیز از قافله عقب نماند

اسکایباس(Skybus)، یکی دیگر از شرکت های آماده ارائه پیشنهادات، از نیوزیلند است. موسس آن مایکل خواد می گوید شرکتش بر ترسیم تکنولوژی پهباد”فراتر از میدان دید” تمرکز دارد؛ در حال حاضر، بنا بر اکثر مقررات برای پهبادها، آنها باید خارج از میدان دید اپراتور پرواز کنند.

پهباد نه تنها باید جایی پرواز کند که خارج از دید باشد بلکه آنقدر باید خارج از دید باشد که حتی سیگنال های رادیویی قادر به تشخیص آن نباشند. هنگامی که پهبادهای کالا رسان پشت کوه پرواز می کنند، اپراتورها باید از طریق یک هواپیما یا ماهواره سیگنال ارسال کنند. او می گوید، در حالی که چنین سیستم های داده در هواپیماهای بزرگ استاندارد هستند، کوچک کردن آنها برای پهباد یک چالش جدی بود.

اسکایباس از یک تکنولوژی شبکه ای استفاده می کند که اپراتورها میتوانند ویدیو را در زمان واقعی از پهباد ببینند و در صورت لزوم کنترل زمان پرواز را داشته باشند (هرچند رید اشاره می کند که پرواز خودکار عادی است). هدف ساختن خدمات پهباد کالا رسان نبود. ما در واقع یک شرکت داده و شبکه هستیم و در حال از پهباد ها به منظور جمع آوری اطلاعات از طریق یک شبکه هوایی استفاده کنیم .اما حل چالش تحویل بارگیری ابتدا به معنای حل کردن چالش داده است و ما این کار را انجام داده ایم.

SkyBus یک پهباد اگنوستیک است. آن دارای نرم افزار و سیستم های کنترل بر روی هر قطعه سخت افزار خود بوده نا نیازهای مشتری را رفع نماید.برای ارسال واکسن وانواتو، این شرکت، مانند وینگکوپتر، از یک وسیله نقلیه ترکیبی با بالهای ثابت و پروانه استفاده خواهد کرد.در پیشنهادات خود، راه اندازی با همکاری مگ آرگو، یک شرکت پهباد های آمریکایی انجام شده که برای عملیات نظارتی است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید